tirsdag den 6. maj 2014

Chokoladeroulade med fyld


Dette har været mit første forsøg på en roulade, så resultatet var ikke helt som planlagt. Dog fik den alligevel positive kommentarer med sig fra familien.
Det er en kakaoroulade med fyld af piskefløde med chokoladestykker.
Det er meget vigtigt at man får rullet den godt ud, det gjorde jeg ikke helt, så endte med en roulade der var på tykkelse med en træstamme. Men det havde nok også meget at gøre med at der var så meget dej, at der var nok til to roulader i normal størrelse.
Vi undlod at komme kirsebær i fyldet. 
Den tilrettede opskrift har jeg skrevet nedenfor.

Opskriften er herfra.

Chokoladeroulade med fyld

Tid: Ca. 1½ time (10 min. til bagning, ca 25 min til dejlavning samt sammenlægning. Min. 1 time i køleskabet så fyldet kan sætte sig).

Til 2 roulader

Ingredienser:
3 stk æg
2 dl sukker
1 dl hvedemel
1 dl kartoffelmel
2 tsk bagepulver
0,5 dl kakao
0,5 dl mælk
0,5 dl sukker

Fyld:
2 dl piskefløde
100 g hakket chokolade

Fremgangsmåde:
Sæt ovnen på 225 grader.
Kom æg og sukker i en skål og pisk sammen med en elpisker, indtil blandingen bliver skummet.
Bland mel og bagepulver sammen i en anden skål og vend i 
æggeblandingen.
Rør mælken i.
Dæk bunden på en bradepande med bagepapir og spred dejen tyndt ud.
Sæt bradepanden midt i ovnen og bag den i ca. 10 minutter.
Læg et stykke bagepapir på bordet og drys sukker over.
Vend den nybagte dej ud på det sukrede papir.
Træk det papir, som kagen blevet bagt på, af og læg papiret på igen. 
Lad bunden køle helt af.
Pisk fløden til skum og bland chokolade i.
Fordel fløden over kagen og rul sammen ved at løfte i det sukrede papir.
Rul fra den lange side, ellers får du alt for brede skiver.
Stil i køleskab, indtil kagen skal serveres.

Skær i skiver og servér, evt. med lidt bær til pynt.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...