torsdag den 3. april 2014

Hjemmelavede fiskefrikadeller

Er der noget bedre end hjemmelavede fiskefrikadeller? 
Det tror jeg nu ikke, især hvis man elsker fiskefrikadeller som jeg, og har en mand der ALDRIG spiser fisk.
Bryder mig ikke om de deller man finder nede i butikkerne, de er tilsat alt muligt, og helt sikkert også en kæmpe dosis salt, som alt det andet færdiglavede mad.
Så en dag fik jeg lyst til fiskefrikadeller, og så var jeg ellers i gang med at finde en opskrift, så jeg kunne lave dem fra bunden.
En tur til fiskehandleren i Herning, og så stod den ellers på deller til aftensmad.
Det bedste er, at de er hammer gode som pålæg flere dage frem, og en (eller to) til Silas i madpakken er et must. Han elsker dem lige så meget som klatkager :)
Puha, sidder helt og får mundvand ved at se på billederne, så det står vidst på fiskedeller snart igen kan jeg mærke ;)
Opskriften er herfra, med få ændringer.

Hjemmelavede fiskefrikadeller

Tid:
Skal hvile ca 30 min i køleskab efter lavning, ellers tager det kun 20 min at smække sammen og stege.
12-16 stk

Ingredienser:
400 g frisk fileteret fisk enten torsk, kuller eller sej (jeg brugte torsk)
½ spsk. salt
1 finthakkede løg
1 fed hvidløg
1 æg
½ dl speltmel eller groft rismel, hvis de skal være glutenfrie (Jeg brugte speltmel)
Hakket frisk persille
½ dl. grønsagsbouillon
½ dl piskefløde
½ spsk. majsstivelse
friskkværnet peber
Becel til stegning

Fremgangsmåde:
Jeg lavede det hele i køkkenmaskinen.
Kom farsen i maskinen. Tilsæt alle ingredienser og lad den røre det hele godt sammen til en dej. Er en god ide at tage piskefløden til sidst, så man kan tilpasse det så dejen ikke bliver for flydende. Jeg endte med at måtte komme lidt mere mel i, for at gøre den mere fast.
Stilles på køl i køleskab i ca 30 min.
Farsen formes til frikadeller med en ske, og steges på panden under svag varme til de er brune og gennemstegte.

Serveres til varmt tilbehør, eller på et stykke rugbrød med agurk og remoulade :p~~
Velbekomme!

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...