torsdag den 20. marts 2014

Fastelavnsboller V2

Jeg ved godt det er lidt sent, men de har lagt bare lagt og ventet på at jeg ville skrive om det efter jeg havde lavet dem. Har bare haft så meget andet i kø der kom ind først.
De fortjener i hvert fald at blive skrevet om, fordi de er endnu bedre end de andre fastelavnsboller jeg har skrevet om her på siden.

Man kan komme det fyld i som man ønsker. Jeg kom 3 forskellige slags fyld i; Marcipan, hindbærmarmelade og opskriften på chokoladefyld herunder.

Opskriften er funder herfra, hvor der også er bud på flere forskellige slags fastelavnsboller.

Tid:
1 time til dej, 20 min til fyld og bagning af boller

Ingredienser:
ca. 12 stk.

Dej:
75 g smør
3 dl mælk
25 g gær
½ tsk. salt
1 spsk. sukker
500 g hvedemel

Fyld:
25 g smør
1 dl farin
50 g finthakkede hasselnødder
1 tsk. vaniljesukker
50 g hakket mørk chokolade
1 æg eller mælk til pensling
Glasur:
100 g flormelis
1 spsk. kogende vand

Fremgangsmåde:
Smelt smørret i en lille gryde, og hæld mælken på. Opløs gæren i den lune mælk. Tilsæt salt, sukker og hvedemel lidt ad gangen. Ælt dejen grundigt igennem på et meldrysset bord.
Læg dejen tilbage i skålen, og dæk den med køkkenfilm. Lad dejen hæve i ca. 1 time et lunt sted.
Kom alle ingredienserne til fyldet i en skål, og rør det godt sammen.
Rul dejen ud i en tyk pølse, og skær 12 lige store stykker dej af den. Rul dejklumperne til boller, og pres dem flade. Fordel fyldet på bollerne, pak dejen godt omkring fyldet. Læg bollerne med samlingen nedad på en bageplade med bagepapir, og pensl dem med æg.
Bag fastelavnsbollerne midt i en 200 gr. varm ovn i ca. 12 min., eller til de virker gennembagte og er lysebrune.
Rør glasuren sammen, og pynt bollerne med den.
Tips!
Fyldet kan varieres med vaniljecreme, marcipan eller syltetøj.

 Dejen har hævet

 Chokolade/nødde-fyld

 Marcipan-fyld

 Hindbær-fyld

Bollerne lukkes godt under bunden

Skal lukkes endnu bedre når det er syltetøj, ellers løber noget af det ud som her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...