torsdag den 20. februar 2014

Meatball Sliders

En ægte amerikaner opskrift.
Med den kom endda ikke kun en, men to bonusopskrifter.

Den første er en opskrift på lækre boller. Har aldrig lavet så lækre, luftige boller før.
Dejlige bløde som de krydderboller man køber ved købmanden. Perfekt til alm. boller, hotdogsbrød, burgerboller, pizzasnegle, pølsehorn.. you name it! Dette er opskriften jeg vil bruge hver gang nu!

Alle opskrifterne er super hurtige at lave, og alt kan sagtens laves på 2 timer på en hverdag, så man står med lækre mini burgere til aftensmad.

 
Boller (ca. 20 stk).

250 ml mælk
2 spsk smeltet smør eller becel
1 stort æg
ca 500 gram hvedemel
3 spsk sukker
1 tsk salt
50 gram gær

(Jeg bruger køkkenmaskine, men man kan self. ælte i hånden)

Gær opløses i det lunkne mælk. 
Sukker, æg, smør og salt tilsættes og røres ud.
Alt hvedemel hældes i og køkkenmaskinen for lov til at køre til dejen selv slipper fra skålen. Kan godt være der skal lidt mere mel i, men jo mindre der æltes des bedre.
Viskestykke kommes over skålen, tænd lys i ovnen og sæt skålen derind for at hæve i ca 30 min. (giver en god varme).
Efter de 30 min former man bollerne til den størrelse man ønsker, sætter dem på en bageplade. Man kan efterhæve dem hvis man vil, men det gjorde jeg ikke.
I ovn i ca 20 min eller ind til de har fået en flot farve.
Jeg har valgt IKKE at pensle dem med noget denne gang. Det har givet en flot blød bolle.

Dejen kan som sagt bruges til hotdogbrød, pølsehorn, pizzasnegle m.m., og så former man dem og bager efter hvad der er passende der.

Den næste bonusopskrift er opskriften på små kødboller.
opskriften er fundet her, men jeg har selv lavet nogle få ændringer.

Klassiske kødboller (ca 25 stk)

 250 gram hakket oksekød
 ½ finthakket løg
5 fed finthakket hvidløg
Italiensk krydderi
Hakket persille
1 æg
50 gram revet parmesan
125 gram rasp
125 gram ricotta ost
 1 tsk salt
 Raspolie

Ovnen forvarmes på 225 grader
Alle ingredienser kommes i en skål og blandes godt sammen til en meget massiv køddej.
Brug en lille ske til at forme små kødbollerne. Kødbollerne steges på mellem varme et par minutter i lidt olie på en pande.
Kødbollerne kommes over på en bageplade, og kommer i ovn i ca 10 minutter hvor de bager helt færdig.

Kødbollerne kan opbevares på køl nogle dage i tætpakket emballage, og spises som små snacks eller kommes i madpakken.

 

Til sidst den færdig opskrift på lækre Meatball sliders.
Jeg valgte at lave små boller af dejen ovenfor. Både så de kan bruges til denne opskrift, men også så de passer ned i Silas' madpakke.

Opskriften på sliderne har jeg fundet her, igen har vi lavet dem lidt anderledes.

Meatball sliders (2-3 kødboller pr. bolle)

BBQsovs af eget valg (Vi har valgt at blande ketchip, Heinz BBQ-sovs og pizzatopping sammen). Smagte ret godt!
Boller
kødboller
revet parmesan
skiveost

Ovnen forvarmes til 200 grader.
Egen sovs bikses sammen. 
Bollerne skæres over, og top og bund smøres med sovs.
Kødbollerne placeres på den nederste bolle, mere sovs hældes ovenpå og drys med parmesan.
Skiveost ligges på toppen, og bollerne overføres til en bageplade.
Top og bund ligges for sig på bagepladen og får ca 5 min i ovn.
Bollerne tages ud når osten er smeltet, og sovsen er godt gennemvarmet.
Toppen kommer ovenpå bunden, og er nu klar til at spise spist.

 
 
 

2 kommentarer:

  1. Det ser rigtig lækkert ud. Jeg skal vist afprøve opskriften på de lækre boller.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. God ide :) Var så træt af de tunge boller, men dette er en vinder, og det var køkkenmaskinen der gjorde det ved jeg ikke, men gode er de :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...