lørdag den 22. februar 2014

Hindbærsnitter

Nu har jeg efterhånden lavet dem så mange gange, at jeg snart er ved at finde fidusen i de perfekte hindbærsnitter. De her smager i hvert fald som var de købt ved bageren!
Opskriften er herfra.
(billederne her viser processen af den halve mængde opskrift, men opskriften er af den fulde mængde).
Jeg har brugt min køkkenmaskine, men man kan også ælte det sammen i hånden.

Forberedelsestid: 40 min.
Tilberedningstid: 20 min.

Ca 24 stk. (1 bradepande)

Ingredienser  
2 stk. Hønseæg ~100 g
650 g Flormelis
300 g Bage/stege margarine 80%
600 g Hvedemel
500 g Hindbærmarmelade
50 g Blandet krymmel

Margarinen skæres i mindre stykker og kommes i skålen (Sørg for at margarinen er blød når du bruger den). Derefter tilsættes æg, 1/4 af flormelisen og hvedemelet. 
Dejen æltes herefter sammen. Det tager ca 5 min på maskinen, så begynder den at tage godt fat i dejen. 
Det kan godt grisse en del hvis man ælter det  hånden.

Dejen deles i to lige store portioner. 

Den ene dej rulles ud på en et bagepapir, helt ud til kanten, dejen må ikke være mere end max ½cm tyk.

Bagepapiret kommes i en dyb bradepande. Derefter tilsættes hindbærmarmeladen. (Jeg bruger den fra DGF der hedder cremet). Jeg bruger ca 1½ glas til den fulde opskrift, her laver jeg en ½ opskrift, og bruger derfor ca 3/4 glas marmelade.

Det er vigtigt der er et godt tykt lagt med marmelade.

Den anden klump dej rulles ud på præcis samme måde, størrelse og tykkelse. (Husk at rulle den ud på bagepapir).
Så kommer det sværre. at få dejen oven på den anden.
Ofte plejer manden er hjælpe mig, et ekstra par hænder er en stor hjælp. Start med forsigtigt at ligge den ene ende så det passer, og læg så resten på (man får kun et forsøg til det her, da den klistre helt sammen med det samme).
Når de er lagt sammen, trækker man forsigtigt bagepapiret af, og den skulle se ud ca som ovenfor.
Jeg har så valgt at lukke siderne. Marmeladen har meget med at løbe ud, og det er meget besværligt at gøre rent bagefter når den har været i ovnen.

Et godt råd er, at enten folde siderne sammen som ovenfor (det tager noget, men ikke alt), samt dække kanterne af bradepanden så godt som muligt med bagepapir, så syltetøjet ikke kommet i kontakt med bradepanden, selvom det skulle flyde ud under bagning.

Derefter sættes bradepanden i forvarmet ovn på 200 grader. 
Opskriften siger i 15-20 min, men det er altså alt for lidt. Den skal have i hvert fald 25 min, måske endda tættere på 30 min.

Den skal nå at blive godt lys brun over det hele (ikke noget værre end en blød hindbærsnitte). Den skal være godt sprød, uden at være en kiks.

Så skulle den gerne se ca sådan her ud.

Lad den køle af et par minutter.
Derefter bladet du resten af flormelis med lidt vand (Husk at der ikke skal meget vand til, glasuren skal være så tyk at den løber meget langsomt, og ikke er gennemsigtig når den kommer på kagen).
fordel glasuren over et hele og drys med krymmel.


Lad den køle af et par minutter mere, og skær den så i passende stykker.

Lad den køle helt af, og glasuren stivne helt, så er det klar til at blive spist.

Skal siges at hindbærsnitterne er bedre dagen/dagene efter, og kan holde sig op til 7 dage i et tætsluttet beholder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...