lørdag den 8. februar 2014

Banana Waffles

Vi fortsætter med de små snacks. :)
Manden valgte at købe 10 bananer forleden dag, og da Silas er syg, så spiser han ikke så meget.
Det betyder også, at jeg måtte bruge dem før de blev dårlige.
Så det var bare om at tage min "madkasse"-liste fra enden. Min liste med små snacks som kan bruges i madkassen til Silas, men de kan også  bruges som dessert, weekendsnack, eller måske noget til fødselsdagen. :)

I hvert fald, faldt mine øjne på disse vafler med banan i. Det skulle da prøves.
De tager ikke lang tid at bikse sammen, og med en køkkenmaskine, behøver jeg heller ikke at stå og mose bananen. Det er bare i med biskeriset, tilføje ingredienserne i rækkefølgen, og tænde for skidtet. Så ender man ud med en halvtyk dej, som så kommer på vaffeljernet. Det er egentligt ment at disse skal være lidt tykke vafler. Men jeg synes de var fine i den tykkelse de havde i et normalt vaffeljern. 

Ud over der er sunde bananer i, så skal man ikke lade sig snyde af de "usunde" udseende af en vaflen. Denne opskrift indholder ingen sukker! Ud over det, indeholder de også grovmel blandet med hvedemel.
Honning lagde jeg ikke inde med, og det gjorde dem ikke mindre usunde at jeg undlod det.

Så man kan med god samvittighed servere disse, uden at tænke på sukkerindhold og fedt, der er nemlig heller ikke smør i.

At vi så proppede godt med syltetøj på bagefter, det er hvad det er. :) Men det kan man jo lade være med, og servere det topping til man ønsker.

Opskriften er fundet her.

Ingredienser
120 gram hvedemel
60 gram fuldkornshvedemel
1/2 tsk salt
2 tsk bagepulver
1/4 tsk kanel
175 ml mælk
1 stort æg
1 spsk honning
1 spsk vanillie ekstrakt
2 modne bananer

Fremgangsmåde
1. Forvarm vaffeljernet.
2. Bland de tørre ingredienser i en skål 
3. Bland de våde ingredienser i en ande  skål
4. Tilføj langsomt de våde ingredienser med de tørre og bland, det gør ikke noget der er lidt klumper.
(2-4) Hvis du har en køkkenmaskine, hældes de våde ingredienser i først, de tøre ovenpå, og til sidst en banan i mindre stykker (behøver ikke moses), brug piskeriset til at piske det til en fin dej. 
5. Kom lidt smør på vaffeljernet, og tilføj lidt dej. Bag dem nogle minutter alt efter hvad jern man har.
6. Server med den topping man nu ønsker.

 
 
De blev spist godt af Silas, men manden og jeg synes nu også de smagte ganske okay :)

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...