fredag den 27. december 2013

Julekonfekt, honninghjerter og pebernødder

Det er hvad jeg har bagt her i julen.

Af honninghjerterne brugte jeg DENNE opskrift

Jeg er meget imponeret, smagen er 98% som dem i butikkerne, men meget billigere af fremstille. (Hvis altså man laver en større potion).
Silas og jeg stak dem ud i de lidt mindre hjerter, og endte på den måde med ca 16 honninghjerter.
Så hjalp Thomas mig med at pensle chokoladen på bagefter.

Denne opskrift får 5 ud af 5 stjerner!


Silas og jeg bagte også pebernødder.
Der brugte vi DENNE opskrift, de blev ikke helt som dem jeg kan lide.  Undlader ingefæren næste gang. Dog spiste både Silas og min familie lystigt af dem, så helt slemme har de heller ikke været.
Dejligt lette at lave, og Silas var dygtig til at hjælpe med at lave dem.

4 ud af 5 stjerner til dem.


Jeg ville prøve at lave hjemmelavede fyldte chokolader for første gang.
Så jeg lavede endnu en potion karamel af kondenseret mælk.
Dernæst lavede jeg to slags karamel, en med romessens og en med Baileys chocolate.
Til sidst lavede jeg mit eget pebermynte.
Det gør man sådan her:

60 g flormelis
2 spsk pasteuriserede æggehvider
pebermyntearoma

Flormelis røres sammen med æggehviderne, og pebermyntearoma tilsættes efter smag. Skal den være tykkere kommes der mere flormelis i.

Pebermynte, romkaramel og baileyskaramel

 Bordet klar til at lave konfekt og fyldte chokolader

 Lille udpluk af indholdet af de to kagedåser. Den ene med marcipan og den anden med chokolader.
Her marcipan med nougat i midten, chokolade udenpå og drysset med hasselnødder, skåret i mindre stykker.
Vigtigt at skære dem ud før chokoladen størkner helt i køleskabet, ellers knækker chokoladen når man skærer den ud.
I de små forme er marcipankugler dyppet i chokolade og drysses med hasselnødder.

 De første fejl jeg lavede med mine chokolader. Glemte at dreje formen med chokoladen så der kom kant på. På den måde ville fyldet blive inden i chokoladerne og ikke flyde ud.

 De store chokolader med pebermynte knækkede desværre meget let.

 
Det er bare om at prøve sig frem, der er mange måder at lave konfekt og chokolader på :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...