torsdag den 24. oktober 2013

Minitærter med saltkaramel, chokoladeganache og karamelknas med macadamianødder

Dette er en af de mest avancerede, men også sjove kager jeg har lavet indtil nu.

Opskriften har jeg fundet fra DENNE side.

Der er så mange ting der kan gå galt i denne opskrift, men det kørte bare derud af. Jeg havde sat flere af tingene i gang på samme tid, for at det skulle gå lidt mere stærkt.

Karamellen af kondenseret mælk lavede jeg dagen før. Hvordan man laver den, kan du læse HER.

Her får du lige en billedebeskrivelse af gennemgangen.

 En pose macadamianødder hældes ud på et stykke bagepapir på en bageplade

 Kommes i ovnen ved 200 gradet i ca 10 min, men hold godt øje, de skal kun brunes.

 Nødderne hakkes i mindre stykker

 Sukker smeltes på panden

 Nødderne hældes på, og røres rundt til en karamel/nøddeklump

 Ligges til at køle af på bagepapir efter man har sørget for at sprede dem så fladt ud på bagepladen som muligt.

 Når de er kølet af, hakkes de igen, nu har du så karamel-nødde-knas.

 I en ildfast skål kommes smør, sukker og olie, vand og salt.

 Kommes ind i ovnen til alt er smeltet og bladet sammen (må gerne brunes op af kanterne af skålen). Jeg lavede dette i ovnen samtidig med at nødderne blev ristet.

 skålen tages ud, og der tilsætte mel. Rør hurtigt rundt til en dej.




Mens dejen stadig er varm, kommes den i en muffinform, helst med en god belægning.

Det var det der tog længst tid. Jeg skulle have brugt lidt mere dej, så havde det været lettere. 
Sørg for at den ikke bliver for tyk, men heller ikke for tynd.
Prik huller i bunden med en gaffel.

Bages i ovn ca 10 min, til de er gyldne. Jeg gav dem dog ca 15 min før jeg synes de var pæne nok.
De skal normalt tages ud af formen for at køle af, men var bange for at de ville knække, så jeg lod dem køle af i formen, og håbede på de var mere holdbare når fyldet var kommet i dem.

 Chokoladeganachen laves. Chokolade hakkes groft

 Smør og fløde varmes op i en gryde. Smørret skal smelte helt og det skal være meget varmt, men det må IKKE koge.

 Når det er helt blandet sammen, tages det af varmen.

 Smør/fløde blandingen hældes over chokoladen, og skal stå ca. 3 min før man rører det sammen.

 Der vendes forsigtigt til du har en lækker chokoladeblanding der er lidt tyk i det. Det tager lidt tid før det "forvandler" sig, vær ikke bange hvis der ikke sker noget til at starte med. 

 Min hjemmelavede karamel findes frem.

 Der kommes en klat i hver af de afkølede skaller.

 Kommer en smule karamelnøddeknas ovenpå.

 Chokoladeganachen hældes over, så det går op til kanten af skallen og dækker nøddeknasen nedenunder. Det sidste nøddeknas kommes på toppen.

Lad stå i køleskab nogle timer så de er kølet helt af, og chokoladen er stivnet lidt mere. (kan opbevares i køleskab et par dage).

Mums, værsgo! Kan med fordel serveres til en kugle vaniljeis :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...